Instructional design to learning engineering
De l'Instructional Design à l'ingénierie pédagogique
Résumé
This chapter aims to show how instructional engineering has been inspired by different learning models. In a non-exhaustive presentation, we have selected the models that have particularly contributed to its development, such as the Instructional design, the ADDIE and MISA models, the contribution of constructivism and the taxonomy of Bloom and of his successors to conclude with a device like MOOCs. We will see how these theoretical, methodological and educational positions have shaped the design work and thus the professional activities of the educational engineer.
Ce chapitre propose de montrer comment l’ingénierie pédagogique s’est inspirée de différents modèles d’apprentissage. Dans une présentation non exhaustive, nous avons retenu ceux qui ont particulièrement contribué à son développement, tels que l’Instructionnal design, les modèles ADDIE et MISA, le constructivisme, la taxonomie de Bloom et de ses successeurs, pour conclure par un dispositif comme les MOOC. Nous verrons en quoi ces positionnements théoriques, méthodologiques et pédagogiques ont forgé le travail de conception et ainsi les activités professionnelles de l’ingénieur pédagogique.